Dieta rozdzielna Dr. Haya czyli jak jeść zdrowo i świadomie.

Chciałam się dziś z Wami podzielić na temat pewnej diety, a może raczej sposobu odżywiania.

 

Znalazłam w swoich zasobach książkowych pewną książkę ze zdrowymi przepisami, którą kiedyś od kogoś dostałam. (nawet już nie pamiętam, od kogo) teraz przy okazji porządkowania książek odgruzowałam ją i zaczęłam przeglądać. Okazało się, że książka dotyczy pewnej metody żywienia, jaką jest Dieta rozdzielna r. Haya.

 

Zaczęłam czytać i okazało się, że to całkiem fajny sposób na żywienie. Zachęciło mnie to zdanie:

„Zdrowa i smaczna: rozdzielając węglowodany od białka, dieta ta odciąża układ trawienny i pomaga osiągnąć dobre samopoczucie, i wymarzoną wagę. A przy tym stosując ją nie musimy z niczego rezygnować”.

 

Zagłębiłam się w temat i dowiedziałam się, że, Dietę wprowadził r. Wiliam Howard Hay (1866-1940)

Okazuję się, że w czasie obserwacji pacjentów, odkrył związek między chorobami serca, układu krążenia i zaburzeniami trawiennymi a stosowaną przez nich dietą. Po przestudiowaniu wielu badań na ten temat stworzył własny system odżywiania, dzięki któremu można pozbyć się wielu dolegliwości zdrowotnych i odzyskać prawidłową wagę.

Dieta rozdzielna –zasady

Odżywianie się g. Tej diety nie jest wcale takie skomplikowane jak by się wydawało.

W diecie chodzi głównie o łączenie w grupy pokarmów

  1. Bogatych w węglowodany
  2. Bogatych w białka
  3. Neutralnych

 

Podczas jednego posiłku wolno łączyć ze sobą pokarmy należące tylko do jednej grupy i uzupełnić je pokarmami z grupy neutralnej.

 

Np. mięsa i ryb nie spożywa się z makaronami, ziemniakami czy ryżem należy je natomiast łączyć z warzywami i sałatkami.

 

GRUPY PRODUKTÓW

W diecie rozdzielnej wyróżniamy trzy grupy produktów:

1.Grupa białkowa – to białko zwierzęce oraz nabiał, czyli: mięso, wędliny, drób, ryby, jaja, mleko, jogurty, sery żółte i białe oraz warzywa strączkowe.

mięso gotowane
gotowany drób
gotowane kiełbasy i wędliny
gotowane, nie wędzone ryby
gotowane owoce morza
wyroby sojowe
jajka
mleko
ser żółty o zawartości tłuszczu do 50% w s.m.
gotowane pomidory
soki owocowe, wytrawne wina, herbaty owocowe
owoce jagodowe (oprócz czarnych jagód) ·owoce ziarnkowe (oprócz słodkich miękkich jabłek) ·owoce pestkowe
winogrona
owoce cytrusowe
owoce egzotyczne (oprócz bananów oraz świeżych fig i daktyli)

2. Grupa neutralna – są to warzywa (WYŁĄCZAJĄC ZIEMNIAKI I KUKURYDZĘ), owoce, nasiona (słonecznik, orzechy etc.), oleje, oliwa, masło, miód i słodzik, kawa i herbata, soki warzywne i owocowe, woda.

tłuszcze (oprócz utwardzanych, białych tłuszczów)
zakwaszane produkty mleczne
słodka śmietana i śmietanka do kawy
sery o zawartości tłuszczu min. 60% w s.m.
białe sery
surowe lub wędzone wędliny
surowe mięso
surowe, marynowane lub wędzone ryby
warzywa i sałaty
grzyby
kiełki i zarodki
zioła i przyprawy
orzechy (oprócz ziemnych) i nasiona
czarne jagody
rodzynki
oliwki
żółtko
drożdże
bulion warzywny
wysokoprocentowe czyste alkohole
żelatyna

3. Grupa węglowodanowa – pieczywo, kasze, płatki, muesli, ryż, ziemniaki, makarony, owoce suszone, cukier, kukurydza, ciasta, inne słodycze…

zboża pełnoziarniste
kasza gryczana
produkty pełnoziarniste
ziemniaki
banany, kruche i słodkie jabłka, świeże figi i daktyle
suszone owoce (oprócz rodzynek)
fruktoza, miód, syrop klonowy, nektary z gruszek i jabłek
mąka ziemniaczana
proszek do pieczenia
budyń

W posiłkach można łączyć dowolnie produkty z grup 1 i 2 oraz 2 i 3 (czyli grupa białkowa z neutralną albo grupa węglowodanowa z neutralną). Wykluczone jest łączenie grupy białkowej z węglowodanową.

Nie można, więc jeść mleka z płatkami, a jedynie z owocami. Nie można mięsa z ziemniakami ani z ryżem, ale np. ryż z duszonymi na łyżeczce oleju warzywami itd…

 

 

Istotne też by przed posiłkiem wypić szklankę wody lub herbaty

Powoli przeżuwać pokarm, czyli zwyczajnie celebrować posiłek.

 

W książce, którą posiadam jest mnóstwo łatwych i ciekawych przepisów do zrobienia. Powiem szczerze zaciekawiło mnie to wszystko i korci mnie by wypróbować tej zasady niełączenia. A może ktoś z Was już przeszedł przez ten sposób odżywiania i może coś powiedzieć więcej na ten temat?

Wrzucam Wam kilka zeskanowanych przepisów z książki wyglądają całkiem ciekawie.🙂

 

18 uwag do wpisu “Dieta rozdzielna Dr. Haya czyli jak jeść zdrowo i świadomie.

  1. bardzo się cieszę, że zamieściłaś listy produktów🙂 i tak jak czytam, to w niskowęglowodanowej jest podobnie, łączę tylko grupę białkową z neutralną, a jak np chcę podbić węglowodany do 50g chociażby gotowanym ziemniakiem, to jem go bez dodatków, po jakimś czasie od poprzedniego posiłku i w sumie czuję się dobrze😉

  2. Mnie dieta niełączenia niespecjalnie przekonuje – w aspekcie diety odchudzającej – chociaż na innych forach widziałam imponujące wyniki. Aktualnie jestem na Kopenhaskiej, zamierzam zrzucić kilka kilo, zmienić swoje nawyki żywieniowe i przejść na świadome odżywianie. Rozważam właśnie dietę niełączenia ze względu prawdopodobną „lekkość” dań. Na razie 6 dzień – na wadze 3kg mniej.

  3. 3 kg w 6 dni? Ja takim szybkim dietom nie wierzę – aby schudnąć musimy zmienić w ogóle zasady swojego jedzenia, a dieta dr Haya jest jak najbardziej do przyjęcia bo człowiek nie katuje się dietami 1000 kcal i może normalnie jeść i chudnąć powoli a co za tym idzie skutecznie. Bardzo mi ta dieta pasuje🙂

  4. Jestem na diecie niełączenia od 21 marca. Schudłam już 6 kg. Pewnie wynik mógł by być bardziej imponujący ale po drodze były święta wielkanocne. I choć trzymałam się zasad niełączenia, to i tak prawie kilogram do przodu. Podoba mi się ten sposób odżywiania i jak na razie nie będę z niego rezygnować.

  5. Witam wszystkich, ja stosuję tę „dietę” ( tutaj chodzi mi o sposób odżywiania, nie odchudzanie ) od 12 lat z przerwami. Teraz po kilku latach wróciłam do niej, ponieważ chcę wrócić do kondycji po ciąży. W czasie ciąży, co oczywiste diety nie stosowałam w sposób rygorystyczny, ale korzystałam ze sprawdzonych przepisów, które na lata weszły w mój jadłospis. Nie miałam zaparć, wzdęć itd.. czułam się fantastycznie całe 9 miesięcy. Urodziłam zdrową, pulchną🙂 córeczkę 56cm, 3300g. Uważam tę dietę za zdrową, sprawdzoną i polecam każdemu, kto nie tylko chce zrzucić zbędne kilogramy, ale również czuć się zdrowo i dobrze.

  6. Witam, to jest najlepsza dieta na swiecie. schudlam w ciagu 3 miesiecy 18 kg (12 kg w ciagu 1 miesiaca). Bez wysilku, jedzac co 3 h. Pozniej niestety poczulam sie za dobrze i zaczelam wcinac slodycze i fastfoody. Przytylam 10 kg, ktore szybko zrzucilam ponownie stosujac sie do zasad tej diety.

  7. ja jestem przyzwyczajona do tradycyjnej kanapki.. czy można jeść np chleb razowy z serem białym ? bądź z odrobiną masła i pomidorem?

  8. Witam!
    To nie jest dieta dieta, tylko dieta jako styl życia. Stosuje ja od kilku miesięcy. Chudne powoli i regularnie ale nie tylko o to chodzi… czuje się dużo lepiej, nie chodzę głodna a nawet jeśli mam dni powiedzmy wolne od diety to i tak podświadomie jem według zasad dr Haya. Jestem bardzo zadowolona z tego sposoby odżywiania.
    Ciekawostka:
    Agnieszka Maciag również stosuje się do owych zasad. Polecam jej blog🙂 Pozdrawiam

Zostaw ślad że byłeś i czytałeś, :) Chętnie też zaglądam do moich czytelników.

