Kasza i jej właściwości

Dziś tak przy niedzieli, jako miłośnicza kasz zafunduję Wam przegląd po popularnych i smacznych kaszach. Kasza gości na moim stole bardzo często. Jest świetnym dodatkiem do dań jak i produktem, z którego wykonuje wiele kombinacji.Na początek:

Dlaczego warto dodać kaszę do swojego jadłospisu?

Kasze są bardzo wartościowe. Dostarczają organizmowi wielu cennych składników odżywczych, są źródłem skrobi, białka, błonnika pokarmowego. Są również doskonałym źródłem witamin grupy B

Kasze dostarczają również składników mineralnych takich jak magnez, fosfor i potas. Oprócz tego, w kaszach znajdują się: wapń, żelazo, miedź, mangan oraz cynk i krzem, czyli m.in. pierwiastki zwiększające odporność organizmu, poprawiające stan skóry, włosów i paznokci.

W zamierzchłych czasach nasi przodkowie żywili się przede wszystkim najróżniejszymi rodzajami ziaren. Według antropologów zęby człowieka są typowe dla stworzenia odżywiającego się przede wszystkim  ziarnem i owocami – nic więc dziwnego,że kasze cieszą się dzisiaj niemal taką samą popularnością jak przed wiekami. Chińska medycyna do której przekonuje się wiele osób, traktuje zboża jako podstawę jadłospisu – wg. chińskich dietetyków ziarna zbóż powinny stanowić ok. polowy całego naszego pożywienia.

Kasze traktowano kiedyś jako pożywienie magiczne, pogańskim bóstwom składano ofiary właśnie z kaszy i surowego ziarna.

Najstarszym  zbożem uprawianym  przez człowieka jest proso z którego produkuję się kaszę jaglaną.

Kasza jaglana jest lekkostrawna, nie zawiera glutenu. Jest bogata w witaminy z grupy B, witaminę E, lecytynę, wapń, potas, magnez, cynk. Jest też najbardziej bogata w żelazo. Dostarcza organizmowi krzemionki, która ma dobroczynny wpływ na stan skóry i paznokci.
Jest jedyną kaszą z odczynem zasadowym, czyli odkwasza organizm.  Pomaga oczyścić organizm z toksyn, polecana jest osobom walczącym z nadprogramowymi kilogramami.  Poprawia pamięć i reguluje poziom cholesterolu we krwi. Zalecana jest przy chorobach nerek i chorobach przewodu pokarmowego. Ma też właściwości antydepresyjne. Warto podawać ją też dzieciom, które często chorują na infekcje górnych dróg oddechowych, ponieważ pomaga usuwać wydzielinę oskrzelową.

Kolejna kasza to kasza jęczmienna.

wróżka.pl

Zaliczmy do niej:pęczakkaszę jęczmienną perłową i kaszę jęczmienną łamaną.Kasza ta zawiera węglowodany, błonnik i witaminy y B1,  PP. Zawiera gluten więc nie jest odpowiednia dla chorych na celiakię. Podobno likwiduje wzdęcia, zbawiennie wpływa na poprawę krążenia i jest też polecana osobom chorym na cukrzycę.

Następna to kasza gryczana.

. Uznawana za najzdrowszą. Zawiera dużo białka i węglowodanów i jest jedną z częściej wykorzystywanych w Polsce.  Białka tej kaszy są cenniejsze niż białka zbóż, a zbliżone wartością i strawnością do białek roślin strączkowych. Zawiera także witaminy B1 i PP oraz związki mineralne wapnia, potasu, magnezu, żelaza, fosforu i krzemu. Ma dobroczynny wpływ na obfite miesiączkowanie. Dawniej odwar z tej kaszy podawano przy biegunkach. 

Kolejna to kasza manna

ilewazy.pl

powstaje z pszenicy. Lubia ją dzieci i dorośli . Polecana jest osobom zmagającym się z chorobami wątroby, żołądka, czy nadwrażliwością układu pokarmowego.

 

I na koniec kaszka kukurydziana powstaje z kukurydzy.Zawiera beta karoten. Korzystnie wpływa na system immunologiczny i chroni organizm przed drobnoustrojami.

interia.pl

 

Wg. Chińskiej teorii „Pięciu Przemian” nasza dieta powinna być przystosowana do zmieniających się pór roku: latem należy spożywać jak najwięcej kaszy gryczanej i żyta, jesień to czas ryżu, jęczmienia i owsa, zimą wracamy do kaszy gryczanej, a wiosną na naszych talerzach królować ma pszenica. W okresach przejściowych powinniśmy sięgać po proso. Tak czy inaczej na naszych stołach kasze i zboża powinny być obecne.

A wy jaką kasze lubicie najbardziej ?

 
 

 

3 uwagi do wpisu “Kasza i jej właściwości

  1. Najbardziej lubię gryczaną🙂 A w planach na marzec mam właśnie wprowadzenie do codziennego jadłospisu większej ilości różnych kasz🙂

Zostaw ślad że byłeś i czytałeś, :) Chętnie też zaglądam do moich czytelników.

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s